Már javában zajlik a jövő évi Oscar-verseny, Spielbergnek áll a zászló

Mikrofilm

A The Fabelmansban a rendező saját családja történetét meséli el, ez hozhatja el neki a negyedik aranyszobrocskáját. De ehhez Sam Mendesnek, Martin McDonaghnak, vagy épp Damien Chazelle-nek is lesz pár szava. Lezajlott a Velencei, a Telluride és a Torontói Filmfesztivál is, dübörög a díjszezon.

Még csak fél év telt el, mióta Will Smith tévétörténelmet írva felpofozta Chris Rockot az Oscar díjkiosztó gálán, a stúdiók, sztárok és kritikusok azonban máris a jövő évi ceremóniára gyúrnak. Az első, jelentősebb filmfesztivált, amelynek lábnyoma akár a 2023-as Oscarig is elérhet, már májusban megtartották: ez volt a Cannes-i Filmfesztivál. A fődíjat Ruben Östlund A szomorúság háromszöge című mozija nyerte. A maró szatíra vélhetően ott lesz a legjobb nemzetközi film jelöltjei között, csakúgy, mint a rendező legutóbbi, szintén arany pálmás alkotása, A négyzet.

A kritikuskedvenc művészfilmek mellett Cannes ezúttal a szórakoztató közönségfilmek játékterévé is vált, ezek között szintén akadhat olyan, amelynek az Oscaron is lapot osztanak majd. Itt mutatkozott be Tom Cruise akcióbombája, a Top Gun: Maverick is (kritikánk), ami nemcsak a nyári moziszezont nyerte meg, de a világ valamennyi táján letarolta a kasszákat, ráadásul a közönség mellett a kritikusok is odáig vannak érte. Az Oscar hagyományosan becsempész a jelöltek közé egy nagy sikerű, elismert közönségfilmet. Idén várhatóan a Maverick lesz ez a népszerű jelölt, a Paramount stúdió pedig máris hozzálátott a marketingkampányhoz. Ha a film bejut a legjobb film 10-es listájába, Tom Cruise megszerezheti karrierje első jelölését producerként.

Ugyancsak Cannes-ban debütált Baz Luhrmann Elvis című filmje (kritikánk), amely a kasszáknál tisztességesen teljesített. Ha a filmnek kevesebb esélye is van jelölést szerezni, Austin Butler Elvis-alakítása szinte mindenkit lenyűgözött. Így csak okos kampányra van szüksége a jelöléshez, na meg arra, hogy az előttünk álló fél évben ne akadjon öt olyan alakítás, ami elhalványítja az övét.

A második megálló: Velence

Cannes még csak bemelegítésnek számít, a valódi fesztiválkörforgás csak az utóbbi hetekben kezdődött. Augusztus 31.-szeptember 10. között rendezték a Velencei Filmfesztivált, amelynek az elmúlt években nagyot emelkedett az ázsiója, hiszen az itt nyertes filmek mostanában különösen jól mennek az Oscaron is. 22 film versenyzett a Julien Moore elnökölte zsűri kegyeiért és az Arany Oroszlánért, melyet a sztárrendezők és nagy durranásnak szánt amerikai drámák helyett egy dokumentumfilm nyert: Laura Poitras All the Beauty and the Bloodshed című alkotása Nan Goldin amerikai fotográfus-aktivistáról, valamint a gyógyszeróriás Sackler család bukásáról szól. A fesztivál történetében ez a második alkalom, hogy egy dokumentumfilm vitte el a fődíjat (legutóbb Gianfranco Rosi Róma körül című dokuja győzött 2013-ban). Habár elvi akadálya nincs, dokumentumfilmet még soha nem jelöltek az Oscaron a legjobb film díjára, ezt a hagyományt vélhetően nem Poitras filmje töri majd meg.

Velencében mutatták be Noah Baumbach (Házassági történet; Frances Ha) legújabb moziját, mellyel ismét az Oscar venné célba: a Fehér zaj Don DeLillo regényének adaptációja, mely bár nem nyert el jelentősebb díjat, a kritikusok kedvelték, a szereposztása pedig parádés (Adam Driver, Greta Gerwig, Don Cheadle), így meglepő lenne, ha nem találkoznánk vele a jövő évi ceremónián.

Ettől is hangosabb sikert aratott Todd Field (Apró titkok, A hálószobában) legújabb alkotása, a Tár. Fields ritkán rendez (ez mindössze a harmadik játékfilmje), de ha így tesz, az általában nagyot szól: zenés pszichológiai drámája Lydia Tár karmestert mutatja be hipnotikus erővel. A címszerepben feltűnő Cate Blanchettnek sokan már előre oda is adták az Oscar-díjat (ez lenne neki a harmadik), de a film is jó eséllyel vág neki a szezonnak. 

Blanchett méltó kihívója lehet az Oscarért folyó versenyben Ana de Armas. A Blonde című Marilyn Monroe-életrajz a Netflix első korhatáros mozija, amelyet rendezője úgy promózott, mint az Aranypolgár és a Dühöngő bika keresztezését. A Blonde egyelőre valóban jól vizsgázott a kritikusoknál, bár nem kíséri egyöntetű éljenzés – Armas alakítása viszont mindenkit levett a lábáról.

Ugyancsak a színészi díjaknál várható Darren Aronofsky új mozija, a The Whale felbukkanása. Branden Fraser reneszánsza tipikusan olyan hollywoodi sztori, amiért az Akadémia is lelkesedni szokott: az 1990-es-2000-es évek akciósztárja magánéleti és orvosi problémák miatt kikerült a reflektorfényből, a rajongók legnagyobb örömére azonban erősebben tért vissza, mint valaha. Egy 300 kilós férfit alakít, aki igyekszik újra kapcsolatot teremteni lányával. Mindez kísértetiesen hasonlít Aronofsky egyik korábbi filmjére, A pankrátorra, amely egy másik letűnt sztárt, Mickey Rourke-ot helyezte vissza a filmvilág térképére.

Ismét a díjszezon fődíjaiért versenyezhet Martin McDonagh (Három óriásplakát Ebbing határában), akinek A sziget szellemei című éjsötét komédiája egyesek szerint a legjobb filmje az Erőszakik óta. A sztori két jóbarátról szól, egyikük azonban hirtelen megszakítja a kapcsolatot a másikkal. Colin Farrell és Branden Gleeson is élete alakítását nyújtja a hírek szerint, de nem csodálkoznánk, ha a film is ott lenne az Oscar főbb kategóriáiban.

Akadt Velencében azonban olyan mozi is, ami Oscar-várományosként indult, de esélyei szinte azonnal elszálltak: Olivie Wilde Nincs baj, drágám című filmje inkább csak a bemutató körüli dráma miatt keltett feltűnést. A pletykák szerint a forgatás ritka rossz hangulatban telt, miután a rendező összejött az egyik főszerepet alakító Harry Stylesszal; mindezt csak tetézte későbbi nyilatkozata, miszerint ő rúgta ki a szerepre eredetileg kiszemelt Shia Labeoufot, aki bizonyítékokkal cáfolta az állítást. Mindez még csak nem is a legbizarrabb botrány volt a produkció körül: a sajtó hetekig találgatta, Styles beleköpött-e szereplőtársa, Chris Pine ölébe a bemutatókor. A filmet emellett még le is hordták a kritikusok, így csoda lenne, ha a díjszezon későbbi felvonásaiban felbukkanna – kivéve talán Florence Pugh-ot, akinek játéka egyértelműen a film csúcspontja.

Következik: Telluride és Toronto

Szeptember 2-5. között rendezték a Telluride Film Fesztivált, a Colorado állambeli városban pedig ugyancsak egy rakás díjesélyes film mutatkozott be. Alejandro G. Inárritu az elmúlt években példátlan sikerszérián van túl, hiszen két egymás követő filmjével (Birdman és A visszatérő) is elvitte a legjobb rendező Oscarját. A hármas tarolás azonban várhatóan elmarad: a Telluride-ben bemutatott Bardo meglehetős csalódást okozott. A közel háromórás, önéletrajzi ihletésű film egy mexikói újságíró-dokumentumfilmesről szól, aki hazatér szülőföldjére, hogy megküzdjön egzisztenciális válságával. Elképesztő sikert aratott azonban Sarah Polley Woman Talking című Miriam Toews-adaptációja. Ez egy csapat nőt mutat be, akik egy elszigetelt vallási közösségben élnek – nemcsak főszereplőinek (Rooney Mara, Claire Foy, Jessie Buckley, Frances McDormand), de magának a filmnek is komoly Oscar-esélyt jósolnak.

Telluride-hez hasonlóan a Torontói Nemzetközi Filmfesztiál (TIFF) is komoly Oscar-előjelzőnek számít. Az itt bemutatott Wendell & Wild például mindjárt a legjobb animációs film kategória legesélyesebb szereplőjévé vált. Rendezőjéhez, Henry Selickhez olyan filmek köthetőek, mint a Karácsonyi lidércnyomás, vagy a Coraline és a titkos ajtó, az Oscar azonban eddig elkerülte őt.

A TIFF-en debütált a Tőrbe ejtve folytatása, a Glass Onion is, melyet elődje méltó folytatásának tartanak. Az azonban nem valószínű, hogy az Oscaron is lapot osztatnának neki, még úgy sem, hogy az első rész jelölést szerzett a forgatókönyvéért.

Toronto legnagyobb sikerét azonban az év egyik legjobban várt filmje aratta: Steven Spielberg The Fabelmans című mozija el is hozta a fődíjnak számító People’s Choice Awardot,

amit korábban olyan Oscar-menők vittek el, mint a Belfast vagy A nomádok földje. Az önéletrajzi ihletésű moziban Spielberg saját gyerekkorát, szülei válását és a mozi iránti szerelmét mutatja be, a hírek szerint olyan elemi erővel, ahogy hosszú évek óta nem láthattuk tőle. Igaz, azt a filmet éltető írások is kiemelik, hogy a The Fabelmansban semmi forradalmi nincs, és még a rendező filmográfiáját tekintve sem hoz semmi igazán újat, ám sugárzik belőle a mozgókép szeretete. A film és a rendező mellett az édesanyát alakító Michelle Williams is eséllyel pályázik az Oscarra.

A külső pályán előzők

Az Oscaron persze nemcsak a fesztiválpremierrel berobbanó filmek jutnak szóhoz. Ott van például Jordan Peele (Tűnj el!) Nem című mozija (kritikánk), ami a kasszáknál és a kritikusoknál is sikert aratott, és vélhetően a jövő évi ceremónián is előkerül majd. Peele filmjéhez (vagy épp a Top Gunhoz hasonlóan) a bevétel és a szájról szájra terjedő hírnév – na meg az Oscar-versenyben profinak számító A24 stúdió – hozhatja meg a sikert a Minden, mindenhol, mindenkornak is. Dan Kwan és Daniel Scheinert egészen egyedi sci-fije az év legsikeresebb amerikai függetlenmozija, ami akár a topkategóriákba is bejuthat: a legjobb film és legjobb rendezés mellett Michelle Yeoh komoly esélyesnek ígérkezik a legjobb női főszereplő kategóriában.

Már a fentiekkel is fel lehetne tölteni egy teljes Oscar-mezőnyt, pedig ezek csak a már bemutatott mozik. Damien Chazelle (Kaliforniai álom) Babylon című filmjének óriási Oscar-kampányt tervez a Paramount, ennek első állomásaként a TIFF-en debütált a film előzetese: a kokainozó Margot Robbie-t és az őrülten laza Brad Pittet látva mi máris tűkön ülünk. A sztori a rendezőtől megszokott őrült, karneváli módon mutatja be a hollywoodi dekadenciát és magát a filmfővárost az 1920-as, 30-as években.

Szintén bemutatásra vár még Sam Mendes legújabb alkotása, mely ugyancsak egyfajta szerelmeslevél a mozinak. Ez A fény birodalma, melynek ugyancsak elérhető már az előzetese.

De nem csak a filmvilág-tematikájú alkotásokból lesz túltengés idén – a közönségsikerre pályázó, népszerű jelölt címére is akad még jelentkező: decemberben érkezik a rég elfeledett Avatar folytatása, A víz útja James Camerontól. Ugyancsak hátravan még a Fekete párduc 2. bemutatója – az első résznek a képregényfilmek közül elsőként sikerült jelöléshez jutnia a legjobb filmek között; ráadásul rekordokat döntögetett a kasszáknál is – hasonlót várnak el a folytatástól is, de immár címszereplője, a tragikusan fiatalon elhunyt Chadwick Boseman nélkül.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.