Az új Halálos iramban a Fleabag komikájával igyekezett volna viccesebb lenni

  • narancs.hu
  • 2021. június 30.

Mikrofilm

A földkerekség legmacsóbb filmsorozatai küzdöttek Phoebe Waller-Bridge kegyeiért – végül Bond mindent vitt.

Phoebe Waller-Bridge ázsiója kultikus sorozatával, a Fleabagnek a második évadával nőtt hatalmasra. Az addig rétegműsornak számító ironikus feketekomédia egy rakás Emmyt nyert, az író-színésznő pedig egy csapásra Hollywood egyik legfelkapottabb arcává vált. Ahelyett, hogy kényelmesen visszatért volna sikersorozatához, kijelentette, hogy még legalább 16 évig nem folytatja azt. Helyette útjára indított egy másik, ugyancsak hangos sikert arató sorozatot, a Megszállottak viadalát, színészként feltűnt a Solo: Egy Star Wars-történetben, vagy a Futásban, és ami talán a legnagyobb csodálkozást váltotta ki: beszállt a legújabb James Bond-film forgatókönyvének megírásába is. A 25 részesre nyúló franchise történetében ő mindössze a második női író; az első Johanna Harwood volt (Dr. No; Oroszországból szeretettel) még a 60-as években. Ráadásul Bridge csak afféle plusz csiszolgatásokat végzett a szkripten. Mint elmondta, az alkotók azért kérték fel, hogy egy kis fűszert adjon a filmhez, kikerekítse a jeleneteket és felpezsdítse néhány szereplő monológját. És persze a főszereplő, Daniel Craig közbenjárása is kellett, aki kijelentette: „Waller-Bridge egy cseszett jó író, sőt, az egyik legjobb angol író jelenleg!” A forgatókönyvön végül Neal Purvis és Robert Wade eredeti írók mellett Cary Fukunaga (True Detective) és Scott Z. Burns (Fertőzés) is dolgozott a komikuson kívül.

A Nincs idő meghalni című következő Bond-kalandot a tavalyi nyári blockbuster-szezon legnagyobb dobásának szánták, ám végül ez vált a koronavírusos időszak emblematikus, be nem mutatott filmjévé: a járvány enyhülésében bízva folyamatosan tologatták a premierjét, míg végül a folyamatos halasztásba a világ egyik legnagyobb mozilánca, a Cineworld is belerokkant. Ősszel a filmet készítő MGM már azt fontolgatta, hogy 600 millió dollárért megválik legértékesebb mozijától, és eladja azt a Netflixnek vagy az Apple-nek, hogy legalább így pénzénél maradjon. Az üzletből nem lett semmi, helyette idén májusban az Amazon 8,45 milliárd dollárért tokkal-vonóval az egész stúdiót felvásárolta, így már a 007-es is Jeff Bezos birodalmát erősíti. A producerek azonban kijelentették: James Bond az üzlet ellenére továbbra is a moziban mutatkozik be – a magyar premier dátuma jelen állás szerint szeptember 30.

Időközben viszont a fertőzésszámok csökkenésével világszerte megkezdődött a nyitás, a Hang nélkül 2-vel pedig megvan a poszt-pandémiás időszak első sikerfilmje is. Az igazi nagyágyúra azonban eddig még várnunk kellett. James Bondot pedig nem más előzte be, mint a Halálos iramban 9. felvonása: bemutatkozó hétvégéjén 70 millió dollárt autózott össze a mozi, ami a legjobb eredmény a 2019-es Star Wars: Skywalker kora óta. Amint azonban a hírekből kiderül, Vin Dieseléknek csak a kasszáknál sikerült leelőzniük a titkosügynököt.

Amint a Halálos iramban-sorozat színésznői, Jordana Brewster és Michelle Rodriguez a The Hollywood Reporternek elmondták, szerették volna, hogy Waller-Bridge a Fleabegben látott humorával és egyedi látásmódjával új színt vigyen a macsó autós sorozatba – vagyis nagyjából ugyanazt várták tőle, mint a Bond-film készítői. Mire azonban eljutottak volna a felkérésig, a 007-es már elhappolta előlük a komikát.

A Bond-filmeket gyakran éri az a vád, hogy nőábrázolásuk mára elavult, hiszen míg egykor kitüntetésnek számított Bond-lánynak lenni, az üres cicababaszerep ma már nem számít annyira hízelgő felkérésnek. Waller-Bridge a maga részéről úgy nyilatkozott: lehet, hogy a titkosügynök nem bánik mindig a legjobban a nőkkel, de ez nem baj, neki csak a saját karakteréhez kell hűnek lennie; a lényeg, hogy maguk a filmek tisztelettel közelítsenek a női karakterek felé – ezen próbált ő is javítani. Hasonló polírozás a Halálos iramban-filmekre is ráférne, hiszen az abban szereplő figurák ugyanúgy sztereotípiákat jelenítenek meg, csak épp a dekoratív dívák helyett a kemény csajokét. Jordana Brewster épp ezért örült volna, ha a Fleabag alkotója csatlakozik íróként hozzájuk: végre nem Ludacris és Tyrese Gibson karakterének jutott volna minden poén a filmben. Nem tett le azonban még arról, hogy a sorozat női karakterei is megkapják azt a reflektorfényt, ami járna nekik: a főszereplő-producer Vin Diesel régóta dédelgeti filmtervét, mely a Halálos iramban nőire koncentrálna. „Benne lehetne Eva Mendes. Benne lehetne Helen Mirren. Benne lehetne Charlize Theron. Annyi mindent ki lehetne hozni belőle” – fogalmazott a színésznő.

A Halálos iramban 9. június 24. óta látható a magyar mozikban.

ELŐZŐ CIKK A ROVATBANElmarasztalták a kispesti MSZP-s nyaralójánál forgató momentumost

Elmarasztalták a kispesti MSZP-s nyaralójánál forgató momentumost

NEKED AJÁNLJUK

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.